حقایق لباس آتش نشانی

سناتورمد دوشنبه 23 فروردین 1400 - 21:58
حقایق لباس آتش نشانی

حقیقت های لباس آتش نشانی:

از سال 1722 میلادی که اولین بار مردم انگلیس به ایجاد تیم های آتش نشانی روی آوردند تا امروز که در هرگوشه ی دنیا تمهیداتی را برای ورود افراد جوان و متخصص به واحد آتش نشانی اتخاذ کردند می دانیم که آتش نشانی یکی از مهم ترین و خطرناک ترین شغل های دنیاست که هرروز جان میلیون ها انسان و موجودات را از خطرهایی نظیر آتش سوزی، حبس شدن، پرت شدن از ارتفاع و غیره نجات می دهد. بنابراین آتش نشانان باید از لباسی ایمن و منحصر به فرد برای حفاظت از خودشان در برابر آتش استفاده کنند. در ادامه ی این مقاله حقایق لباس آتش نشانی در زمینه مد و استایل را در اختیارتان قرار می دهیم.

حقایق لباس آتش نشانی

ویژگی های لباس آتش نشانان:

آتش نشانان همواره با خطراتی همچون احتراق رو به رو هستند بنابراین باید لباس هایی داشته باشند که حرارت و شعله های آتش را منعکس کنند.

جنس لباس آتش نشانی:

 یکی از مهم ترین حقایق لباس آتش نشانی می توان به جنس لباس آن ها اشاره کرد که به دلیل حفاظت از آن ها در برابر آتش باید از الیاف نسوز دوخته شده باشند. همچنین باید در برابر اجسام تیز و برنده نیز از آن ها محافظت کنند و از ورود آب و رطوبت نیز جلوگیری به عمل آورد. لباس های آتش نشانی می تواند دمایی بالای 1200 درجه سانتی گراد را تحمل کنند و در برابر اسیدها و مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند.

وزن لباس آتش نشانی:

نکته ی دیگری که درمورد لباس آن ها مهم است وزن آن است. لباس های آتش نشانی علاوه بر ویژگی های مذکور باید وزن مناسبی نیز داشته باشند تا در هنگام کار کردن اذیت کننده و دست و پا گیر نباشد. وزن مناسب لباس های آتش نشانی معمولا حدود 2400 کیلوگرم تخمین می زنند.

رنگ لباس آتش نشانی:

از دیگر حقایق لباس آتش نشانی رنگ لباس آن هاست  که  باید شبرنگ باشد چراکه در تاریکی و مواقع خطرناک به راحتی دیده شود. از رنگ های شبرنگ مناسب لباس آتش نشانی می توان به سبز فسفری و نارنجی اشاره کرد. آتش نشانانی که به طور مستقیما با حوادث پرخطر در ارتباطند باید رنگ لباس آن ها شبرنگ و قرمز یا نارنجی و فسفری باشد در غیر این صورت اگر کارمند سازمان یا واحد آتش نشانی هستند و به صورت پشتیبان خدمت می کنند رنگ لباس آن ها را طوسی و سرمه ای انتخاب می کنند.

حقایق لباس آتش نشانی

قسمت های بیرونی و درونی لباس آتش نشانی:

همچنین لایه ی درونی و زیر لباس نیز باید به گونه ای باشد که انتقال هوا به راحت ترین شکل انجام شود تا تعریق آن ها را به حداقل برساند. معمولا برای لایه ی درونی لباس که با نام آستر نیز شناخته می شود، از پارچه ای از جنس گورتکس استفاده می شود که به جریان هوا کمک می کند.

یکی از بارز ترین نکات لباس های آتش نشانی این است که حتما باید جیبی در جلوی لباس تعبیه شود تا آتش نشانان بیسیم و تجهیزات لازمه ی خود را درون آن بگذارند. این امر به منظور جلوگیری از گم شدن اشیاء، سهولت در استفاده از آن ها و همچنین به حداقل رساندن زمان برای پیدا کردن و استفاده از آن ها در قسمت بیرونی لباس تعبیه می شود.

سایز لباس های آتش نشانی:

یکی دیگر از حقایق لباس آتش نشانی می توان به سایز آن اشاره کرد که باید قابلیت دوخته شدن برای هر سایزی را داشته باشد و قسمت های آستین آن ها مماس بر روی مچ دست باشد تا از خطرات احتمالی نظیر جراحت و سوختگی جلوگیری شود. همچنین باید به اندازه ای آزاد باشد که کار کردن در آن برای آتش نشانان راحت باشد.

لباس آتش نشانان می تواند یکی از این دو مورد باشد:

  1. اورکت و شلوار جدا از هم: می توان اورکت را در آورد. در حوادث کم خطر یا در فصول گرم می توان از شلوار و پیراهن سرهمی یا جدای زیر اورکت استفاده کرد.
  2. اورکت و شلوار یکسره.
  3. باید توجه داشت که لباس آتش نشانان باید دارای استانداردهای جهانی باشد تا از خطر احتمالی مرگ آن ها جلوگیری کند. در صورت غیر استاندارد بودن لباس ها، آن ها از جراحاتی مانند سوختگی در امان نمی مانند.

انواع لباس آتش نشانان:

لباس آتش نشانان نیز مانند مشاغل دیگر انواع مختلفی را داراست که بسته به نوع حوادث و شرایط و امکانات از آن ها استفاده می کنند. در این بخش که قرار است آخرین مورد از حقایق لباس آتش نشانی را مطالعه کنیم به بررسی انواع آن می پردازیم:

  1. اگر آتش نشانان با حوادث پر خطر مانند احتراق و آتش سوزی در ارتباطند باید جنس لباس آن ها از الیاف نسوز و به رنگ های شبرنگ باشد تا در برابر آتش از آن ها محافظت کند. همچنین علاوه بر آن باید قسمت های مچ دست و پا، گردن و صورت آن ها نیز پوشیده باشد بنابراین باید از دستکش ها مقاوم و نسوز و کلاه های مخصوص خود استفاده کنند.
  2. اگر آتش نشانان با حوادث کم خطر یا با خطر متوسط در ارتباطند جنس لباس آن ها از الیاف نسوز دوخته می شود اما قابلیت استفاده در برابر آتش را ندارد و تنها امکان عبور آتش را برای فرد برقرار می کند.
  3. اگر وضعیت آتش نشان به گونه ای است که با خطر برق گرفتگی در ارتباط است، لباس او باید به صورتی باشد که الکتریسته را به زمین منتقل کند و از برخورد برق با بدن وی جلوگیری نماید.

حقایق لباس آتش نشانی

  1. اگر آتش نشان در محیط های مرطوب فعالیت می کند باید لباس او به گونه ای باشد که در برابر الکتریسته مقاوم باشد و از ورود آب و رطوبت به بدن فرد نیز اجتناب به عمل آورد. این نوع از لباس های آتش نشانی به صورت اورال یا یکسره است و فرد باید ازکلاه مخصوص، چکمه ی ضد آب و دستکش نیز استفاده کند. همچنین این لباس از فرد در محیط های اسیدی و در مواجه با مواد شیمیایی محافظت می کند. رنگ این لباس ها معمولا زرد است و در محیط های شیمیایی فرد باید از عینک، کلاه تعبیه شده روی لباس، دستکش و ماسک شیمیایی استفاده کند.
  2. لباس آتش نشانی ترگال آبی: ساده ترین نوع لباس کار که به صورت اورال یا یکسره دوخته می شود، لباس ترگال آبی است. در این لباس 5 جیب تعبیه شده که به ترتیب دو جیب آن در قسمت بالاتنه، دو جیب آن روی قسمت جلوی شلوار و یک جیب آن در پشت شلوار دوخته می شود. این لباس در مواقع کم خطر استفاده می شود و مقاومت خوبی نسبت به مواد شیمیایی دارد. وزن آن را معادل 500 گرم تخمین می زنند.
  3. لباس آتش نشانی عملیاتی مشکی: این لباس به رنگ مشکی بوده و نوارهایی شبرنگ در قسمت بالاتنه و شلوار آن دوخته شده تا در مواقع پر خطر به سهولت دید و تشخیص آن ها کمک کند. از ویژگی های این لباس می توان به حفظ شخص از سوختگی های احتمالی و هماهنگی در محیط کار اشاره کرد. این لباس به صورت دو تکه ی جدا از هم اورکت و شلوار به آتش نشانان عرضه می شود.
  4. لباس عملیاتی ورود و عبور از آتش: این لباس برای آتش سوزی های با خطرات و آسیب های خیلی زیاد ساخته شده است. جنس این لباس ها از فایبرگلاس و آلومینیوم است و به صورت اورال عرضه می شود. از ویژگی مهم این لباس می توان به امکان عبور فرد از محیط های شعله ور آتش با حرارت زیاد اشاره کرد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد