مدیریت زمان

سناتورمد چهارشنبه 10 دی 1399 - 18:27
مدیریت زمان

مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی از بزرگ ترین چالش های افراد در زمینه مدیرت زندگی ست. از دانش آموزان کنکوری گرفته تا مدیران جوان و یا شرکت های بزرگ  همه و همه درگیر چالش های مدیریت زمان هستند. اکثر افراد برنامه ریزی می کنند، برنامه های خود را روی کاغذ می نویسند و کنار آن ها زمان انجام آن کار را اضافه می کنند. تا چند روز با این برنامه پیش می روند اما بعد از گذشت این زمان آن ها از برنامه خود عقب می افتند و دیگر طبق آن پیش نمی روند.

مدیریت زمان درست می تواند آینده هر فرد را مشخص کند. افراد با مدیریت زمان مناسب می توانند کار هایی که اکثرا در سال ها انجام می دهند را در چند ماه به اتمام برسانند. در این مقاله قصد داریم معنی مدیریت زمان، اهمیت مدیرت زمان و روش مدیریت زمان را به شما آموزش دهیم. با دانستن این نکات شما به خوبی زمان خود  را مدیریت خواهید کرد.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان به معنی تقسیم کردن درست زمان بین کار های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه به صورتی که بهروری به بالاترین حد خودش برسد را می گویند. درسته که تقسیم کردن زمان برای کار ها در ابتدا می تواند مشکل باشد اما با تمرین همه ما می توانیم در مدیریت زمان عملکرد خوبی داشته باشیم.

مدیریت زمان

مدیریت زمان درست این قابلیت را به شما می دهد که بتوانید از زمان بهترین استفاده را کنید و کار های مهم را به اتمام برسانید. همه ما انسان ها یک بازه زمانی خاص برای زندگی داریم که نام آن را عمر گذاشته ایم.

اما ما چرا باید زمان را مدیریت کنیم؟

 تقریبا انسان ها بعد از به دنیا آمدن تا لحظه مرگ بسته به فعالیت ها و غذایی که می خورند یک عمر مشخص دارند. اما این عمر مفید انسان هاست که با هم متفاوت است. اکثر انسان ها زمان مرگ تازه به فکر این می افتند که از زمانی که داشتن به خوبی استفاده نکرده اند. بعضی افراد ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شوند و تا ساعت 12 شب ورزش، کار، یادگیری و … را انجام می دهند،

درحالی که بعضی دیگر تا 12ظهر در خوابند و بعد از این ساعت به کار هایشان می رسند. بعضی از افراد در زمان زندگیشان به 10 ها کشور سفر می کنند و چند زبان را یاد می گیرند و بعضی دیگر در طول زندگیشان فقط چند سفر داخلی داشته اند. مدیریت زمان می توانند شما را از شخصی شکست خورده به شخصی موفق تبدیل کند.

تا به حال شده در حالی که غرق در اینترنت و فضای مجازی هستین و درحال دیدن یا خواندن یک مطلبی که نظر شما را جلب کرده به ساعتتان نگاه می اندازین و متعجب می شوین که زمان زیادی گذشته است و خیلی از کار های که باید انجام می دادین را ندادین. اگر این احساس را تجربه کردین به ادامه مقاله توجه کنید تا راه های مدیریت درست زمان را یاد بگیرین.

اهمیت مدیریت زمان

جمله وقت طلاست به نظر خیلی ها یک جمله درسته، در حالی که این جمله به هیچ وجه نمی تواند میزان مهم بودن زمان را نشان دهد. زمان بسیار از پول با ارزش تر است، اگر ثانیه ای از دست رود هیچ وقت باز نمی گردد اما پول را همیشه می توانیم جایگزین با پول بیشتر جایگزین کنیم.

زمان محدود است

 زمانی که ما در زندگی در اختیار داریم از لحظه به دنیا آمدن تا لحظه مرگ، یک بازه زمانی محدود است. پس مهم است چه کاری با این زمان محدود در دسترس می کنیم. فرق یک فرد بی سواد با یک ریاضیدان در این است که ریاضدان عمرش را صرف یادگیری ریاضی کرده است. موضوع مهم در مدیریت زمان این است که بدانیم برای چه چیزی باید تمام زندگی خود را صرف کنیم؟

نتایج بهتر با کار کم تر

با مدیریت زمان می توانیم در زمان کم تر به نتایج بهتر برسیم. هر فعالیت یک پروسه انجام دارد که مرحله به مرحله باید انجام شود. با مدیریت زمان شما میتوانید مراحل را سریع تر از دیگران که مدیریت زمان ندارند به ثمر برسانید. با مدیریت زمان درست شما می توانید وقت استراحت خود را از وقت کار جدا کرده و در این صورت شما می توانید به دلیل داشتن استراحت کافی کار های بیشتری انجام بدین.

مدیریت زمان

تصمیمات درست تر

گاهی اوقات در زندگی مسیر های زیادی جلو روی شماست، با مدیریت زمان درست شما وقت برای فکر کردن و گرفتن تصمیم درست تر دارین، تصمیمات عجولانه احتمال شکست را بیشتر می کند.

یادگیری

با مدیریت زمان و انجام کار های بیشتر شما می توانید یادگیری خود را بالا تر ببرید. به همین دلیل است بعضی از افراد در طول زندگی با مدریت زمانشان چندین مهارت دارند.

استرس

کار زیاد و زمان کم ترکیبی استرس آور است. با مدیریت زمان مناسب زمان کار هایی که باید انجام بدین را می دانید، بازه زمانی که باید آن کار را انجام بدین می دانید و میزان استراحت بین کارهایتان را نیز می دانید.

کیفیت

با داشتن زمان مناسب برای انجام تمام کار ها، کیفیت کار ها نیز بالا می رود و شما مجبور نیستید تا با عجله کاری را انجام بدین تا فقط آن را به اتمام برسانید.

انظباط شخصی

با داشتن یک برنامه برای زمان خود شما منظبط تر خواهید شد، کار های خود را عقب نمی اندازین و همین طور بهروری شما بیشتر خواهد شد.

روش های مدیریت زمان بهتر

نکته مهم قبل از همه این است که ما در کل توانایی مدیریت زمان را نداریم و اصلا مدیریت زمانی وجود ندارد. زمان در حال گذشتن است، هر ثانیه ای می گذرد دیگر باز نخواهد گشت. ما نمی توانیم زمان را نگه داریم، سرعت آن را زیاد یا کم کنیم و در کل نمی توانیم آن را مدیریت کنیم. اما ما می توانیم خودمان را مدیریت کنیم و کار هایی را که انجام می دهیم را مدیریت کنیم.

مدیریت زمان

نکته اول برای داشتن مدیریت زمان این است که برای تمام کار هایتان یک هدف مشخص کنید. قبل انجام هر کاری باید این سوال را از خودتان بپرسین که چرا باید آن را انجام دهم؟ بعد از انتخاب هدف و بعد از رسیدن به آن، می توانید به خودتان یک جایزه بدین، جایزه ها می تواند خوردن یک غذای خوشمزه، خوردن شکلات، استراحت کردن، دیدن فیلم مورد علاقه تان و… باشد.

کار هایی که قرار است انجام بدین را تقسیم کنید به چند گروه. مهم ترین و ضروری، مهم ولی ضروری نیست، ضروری ولی مهم نیستن، مهم نیستند و ضروری نیستند. (نام این گروه ها می تواند چیزی دیگر باشد این نام ها فقط برای این است که نکته را متوجه شین) کار های ضروری و مهم باید اول انجام شوند و در بالای برنامه شما قرار گیرند و کار هایی که اهمیت آن ها هر مرحله پایین تر است باید پله پله در برنامه ریزی شما پایین بیایند.

برای مدیریت زمان و خودتان کار های کوچک شروع کنید. صبح ها 10 دقیقه زود تر بیدار شدن، 10 دقیقه کم تر در فضای مجازی بودن، یک صفحه کتاب بیشتر خواندن و … از این نوع مثال هاست. اکثرا افراد برای انجام کار هایی که تا به حال انجام ندادند عجولانه تصمیم می گیرند و به همین خاطر شکست می خورند، به طور مثال فردی که تا به حال 9 ساعت شبانه روز خواب بوده میخواهد در شبانه روز 5 ساعت خواب داشته باشد یا دانش آموزی که در روز 2 ساعت درس میخوانده حال می خواهد 12 ساعت درس بخواند. معمولا این افراد بعد از یکی یا دو روز انجام این نوع فعالیت ها تسلیم می شوند.

برای فعالیت های خود ضرب الاجل تایین کنید. ضرب الاجل یعنی چقدر زمان نیاز دارین تا یک فعالیت را به پایان برسانید. با داشتن ضرب الاجل می دانید که کی باید کارتان را شروع کنید و کی باید آن را به اتمام برسانید و همین طور با داشتن ضرب الاجل شما منظم تر خواهین شد.

دو دفتر برنامه ریزی برای خود و زمانتان به وجود بیارین. در یک دفتر اهدافتان را بنویسید و در دفتر دیگر کار هایی را که در روز انجام می دهید را یاداشت کنید. با خواندن این دفتر ها متوجه این سوال می شوین که اگر این کار ها را ادامه دهم به اهدافم می رسم؟ اگر فکر می کنید که نمی رسید پس در واقع در حال تلف کردن وقتتان هستین.

از تمام چیز هایی که می توانند حواس شما پرت کنند دوری کنید. می توانید تلفن هوشمند خود را خاموش کنید و از خودتان دور کنید یا می توانید یک محل کار برای خودتان داشته باشین که هیچ کس نتواند حواس شما را در آن پرت کند. با این کار تمام توجه شما به کارتان است و تا اتمام آن پیش خواهین رفت و آن را به عقب نمی اندازین.

از روز قبل برای روز بعد برنامه ریزی کنید. اگر صبح زود از رخت خواب بلند شوین ولی برنامه ای برای صبحتان نداشته باشین، دوباره به رخت خوابتان باز خواهید گشت. برای روز هایتان از شب قبلش برنامه ریزی کنید. برای هر هفته در آخر هفته و برای هر ماه در آخر هر ماه. هر 10 دقیقه تمرکز بر روی برنامه ریزی 2 ساعت شما را در روزتان جلو تر می اندازد.

استراحت نکردن بین کار هایتان باعث می شود که نتوانید برنامه روزانه خود را به اتمام برسانید. حتما برای استراحت خود نیز برنامه داشته باشین. و در آخر سعی کنید در روز فقط تعدادی محدود هدف مشخص کنید. اکثر افراد موفق جهان در روز بیشتر از 3 کار مهم را انجام نمی دهند.

نتیجه

تعداد کمی از افراد در مورد مدیریت زمان اطلاعات کافی را دارند و اگر شما درباره آن جستجو می کنید به شما تبریک می گوییم. مدیریت کردن زمان مهارتی کلیدی در راه رسیدن به آینده ای روشن است. با مدیرت کردن زمانتان می توانید از نزدیکان، آشنایان و رقبا فاصله بگیرین و یک زندگی منظم و موفق به وجود بیارین. شما با مطالعه این مطلب که توسط تیم خلاق فروشگاه اکسسوری سناتورمد تنظیم شده ، ریتم بهتری به زندگی خود ببخشید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد