فواید استفاده از آب

سناتورمد پنجشنبه 12 فروردین 1400 - 12:49
فواید استفاده از آب

فواید استفاده از آب

نوشیدن آب

«اگر جادویی در این سیاره وجود داشته باشد،آن جادو قطعا آب است.»

این گفته ی لورن آیزلی اهمیت  فواید آب در سیاره ی ما،زمین را دوچندان می کند.  بیشتر از نیمی از سیاره ی ما را آبها پوشانده اند.حتی قبل از این که خشکی های وسیعی در سطح کره ی زمین به وجود بیاید،سرتاسر آن را آب پوشانده بود.در این مقاله می خواهیم به اهمیت وجود آب و تاثیر آن در بدن ما بپردازیم.

همواره به همه ی ما از کودکی یاد داده شده که آب یکی از موارد لزوم جهت حیات ما در این سیاره ی آبی ست،آن هم به خصوص زمانی که نیمی از بدن ما نیز از آب تشکیل شده اما چرا؟

شاید بدیهی به نظر برسد اما نوشیدن دو لیتر آب در روز به سلامتی و داشتن حس خوب کمک می کند البته این یک قانون ثابت نیست و به نیاز بدن شما،وضعیت سلامتی و آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید،بستگی دارد.آنچه مسلم است این است که آب یکی از اجزای اصلی بدن ماست و مصرف آن جهت از بین بردن سموم از اندام های حیاتی و انتقال مواد مغذی به سلول ها ضروریست در نتیجه مصرف آب به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

فواید استفاده از آب

اگر آب کافی و مورد نیاز بدنمان را ننوشیم، سیستم بدن ما دچار کمبود آب برای عملکرد درست سیستم های مختلف می شود در نتیجه ما احساس خستگی می کنیم بنابراین نوشیدن آب به داشتن انرژی کافی برای انجام کارها و احساس خوشایند کمک می کند. یکی دیگر از فواید آب این است که به زیبایی و جوان سازی پوست یا به اصطلاح هیدراته کردن پوست کمک می کند.

فواید آب کدام اند؟

در ادامه برخی از مزایای نوشیدن و فواید آب را بررسی می کنیم.

بهبود عملکرد کلیه ها و مثانه جهت دفع سموم

بهبود عملکرد خونرسانی و پمپاژ قلب،حفظ تراکم خون و درنهایت سلامت مغز

بهبود عملکرد سلول های بدن جهت انتقال فرمان های مغز به دیگر ارگان ها و همچنین انتقال مواد مغذی

بهبود زیبایی صورت و جوانسازی آن،از بین بردن چین و چروک ها و جای زخم ها،رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی پوست،

افزایش میل به سیری و کاهش وزن با تحریک متابولیسم بدن

داشتن احساس شادی

تقویت سیستم ایمنی

جلوگیری از آرتروز استخوان ها

توانایی تمرکز بهتر

 تامین انرژی عضلات و بهبود عملکرد آن ها بخصوص در تمرینات ورزشی

جلوگیری از انواع سردرد

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که میل زیادی به نوشیدن آب ندارید، اسموتی ها و طعم دهنده ی آب کمکتان می کنند. با تهیه اسموتی های مختلف یا آب های طعم دار به بهبود عملکرد بدنتان و تامین ویتامین های لازم آن ها از مواد مدنی درون میوه ها کمک می کنید.

انواع مختلف آب

می دانید که آب از ترکیب شیمیایی دو اتم هیدروژن و اتصال آن ها به یک اتم اکسیژن ساخته شده است.همواره به ما گفته اند که آب مایعی بی مزه،شفاف و بی رنگ است اما چه کسی گفته آب بی مزه است؟با یک آزمایش ساده بیایید امتحان کنیم:

فواید استفاده از آب

سه لیوان آب از مناطق مختلف تهیه کنید سپس از هر لیوان را یک جرعه بنوشید، متوجه خواهید شد نه تنها قوام و تراکم آب ها متفاوت است بلکه طعم آن ها نیز با هم متفاوت است. در واقع منظور ما از طعم و مزه،آن احساسیست که در دهان می گذارد.نتیجه می گیرم که طعم آب ها را ترکیبات شیمیایی و مواد مدنی درون آنهاست که متمایز می کند.

یا توجه به فواید آب می توان با توجه به مقدار مواد مدنی که حاوی آن است آب را  به سه دسته تقسیم بندی کرد:

آب هایی با غلظت مواد مدنی بالا یعنی بیش از 1500 میلی گرم در لیتر

آب هایی با غلظت مواد مدنی کم یعنی بین 50 تا 500 میلی گرم در لیتر

آب هایی با غلظت مواد مدنی خیلی کم یعنی کمتر از 50 میلی گرم در لیتر

حال شاید از خود بپرسیم که اهمیت شناخت انواع و فواید آب و مقدار مواد مدنی درون آن چیست؟ باید بگوییم که اهمیت آن در سلامتی ماست. هر کدام از این آب ها با غلظت های متفاوت می توانند نوعی از مواد مدنی مورد نیاز بدن ما را تامین کنند.حال سوالی که باید بپرسیم این است که آب لوله کشی بهتر است یا آبی که به صورت طبیعی از سفره های زیر زمینی تامین می شود؟

در جواب این سوال باید بگوییم که تفاوت اساسی در آب لوله کشی و آب با مواد مدنی طبیعی در منشا و نحوه ی تصفیه ی آن ها نهفته است.مواد مدنی در آب هایی که از چشمه های زیرزمینی  یا سفره های زیر زمینی محافظت شده و پاکیزه می آید از نظر میکروبیولوژیکی خالص تر از آب هایی هستند که در شیرهای ما در جریانند و از یک قنات یا سیستم آبی از حوضه های اطراف آن یا سفره های آب جمع آوری می شوند و از طریق سیستم های تصفیه و همچنین گیاهان تصفیه می شوند.

آب در بدن ما چگونه کار می کند؟

می دانیم که دو سوم بدن ما را آب تشکیل داده و یکی از فواید آب برای بدن بقای سلول های مفید است.آب خارج از سلول،پلاسما،سلول های لنف،مایع میان بافتی را تشکیل می دهد و مغز و مخاط را احاطه کرده است و از آن ها در برابر ضربه محافظت می کند.

از نظر شیمیایی و فیزیولوژیکی ، آب عنصری است که می توانیم آن را خنثی بدانیم. این بدان معنی است که قادر است مواد مضر در تماس با آن را رقیق کرده و مواد مفید را به سرعت به وسیله ی مویرگ ها با پی اچ خنثی درون بدن ما حمل کند.

همچنین مواد معدنی آن در حفظ تعادل الکترولیت مهم هستند : برخی از مواد معدنی درون آن در واقع  بازیگران اساسی برای تنظیم عملکردهای عصبی و عضلانی ، حفظ تعادل اسید و باز و تعادل آب هستند.یکی از مواد مدنی اساسی و مهم در آب می توان به سدیم اشاره کرد.

در چه شرایطی نوشیدن آب مهم است؟

به طور کل کودکان ، ورزشکاران و افراد مسن نیاز بیشتری به مایعات دارند اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که بدن ما به منبع آب بیشتری نیاز دارد. این امر خصوصاً در شرایط غیر عادی بیشتر رخ می دهد تا شرایط معمول روزانه.

از این شرایط غیر عادی و ضروری که در آن از دست دادن مایعات به ویژه سریع یا بسیار مشهود است می توان به تب شدید ، استفراغ ، اسهال و بیماری های همچون سرماخوردگی اشاره کرد که به دلیل  ضعف سیستم ایمنی و مقاومت آن در مقابل ویروس ها و عوامل خارجی یعنی استفاده کردن از انرژی تامین شده ی ناشی از آب داخل بدن ما را به نوشیدن آب بیشتر از حد معمول نیازمند می کند.

فواید استفاده از آب

همچنین شرایط غیر پاتولوژیک مانند دوران قاعدگی که در آن با افزایش حجم خون و با از دست دادن خون متعادل خواهد شد و در دوران بارداری که نه تنها مادر بلکه جنین نیز به آب احتیاج دارد.

درآخر عامل مهم در انتخاب نوع آب با غلظت مواد مدنی مناسب در نحوه ی تصفیه آن  است. در حقیقت ، این ماده می تواند سموم را از بدن ما منتقل کند و از بین ببرد. آب فیلتریست كه اندام هایی مانند کلیه ها و کبد از طریق آن سموم را تصفیه می کنند و با کمک آن از طریق ادرار آن ها را دفع می کنند پس نوشیدن آب زیاد برای بهبود عملکرد همه ی اندام های بدن و تصفیه ی سموم مهم است.

اطلاعات تکمیلی

برای به دست آوردن اطلاعات تکمیلی در خصوص مزیت های خوردن آب برای بدن به مجله مد فروشگاه اکسسوری سناتور مد مراجعه کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد