غذای ایرانی

سناتورمد چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 16:06
غذای ایرانی

غذای ایرانی

رسم و رسوم ایرانی ایجاب می­کند که همیشه از میهمانان فقط با کیفیت ترین مواد غذایی  و بهترین وعده­های غذایی موجود پذیرایی شود. غذاهای ایرانی بسیار متنوع است و تنوع آن نشان دهنده تنوع مردمی است که در این کشور زندگی می کنند. در ایران اقوام بسیار متنوعی از فارس ، آذری ، کرد ، لر ، ترکمن ، عرب ، بلوچی ، ارمنی ، گرجی ، چرکس و آشوری زندگی می کنند.

این تنوع گروه های قومی و تأثیر فرهنگ های همسایه دیگر هنگام سفر از طریق ایران جنبه بسیار جالبی به کیفیت غذاهای ایرانی می­بخشد.شما به عنوان یک عاشق غذای ایرانی باید باکیفیت ترین مواد غذایی و تمام محصولات تازه ای که در بیشتر غذاهای ایرانی استفاده می­شود آشنا باشید. غذاهای ایرانی ترکیبی سالم از غذاهای گیاهی بسیار مقوی و همچنین وعده های غذایی متعادل با گوشت و سبزیجات تازه است.

گیاهان

گیاهان نیز در آشپزی ایرانی جز باکیفیت ترین مواد غذایی هستند و نقش بسیار مهمی دارند. بر اساس در دسترس بودن، گیاهان به صورت تازه ، منجمد یا خشک استفاده می شوند. مطمئناً هیچ چیز نمی تواند کیفیت و طعم گیاهان تازه را از بین ببرد، اما داشتن شیشه های گیاهان خشک یا بسته های گیاهان منجمد خرد شده نیز بسیار راحت است .

ادویه­

 همانطور که کاملاً آگاه هستید ، یکی دیگر از باکیفیت ترین مواد غذایی ادویه­ها هستند که در غذاهای ایرانی ضروری ­اند.  زعفران گرانترین ادویه ای است که می توانید از نظر وزنی خریداری کنید. در بیشتر غذاهای ایرانی از زعفران استفاده می­کنند. با توجه به قیمت بالای این ادویه طلای سرخ ، که در بیشتر دستور العمل های غذایی قرار گرفته است دلیل روشنی دارد چون به غذا رنگ و بوی بسیار تماشایی می­دهد و عطر و طعم آن از این جهان خارج می­کند.

غذای ایرانی

برنج

برنج هایی که در خطه دریای خزر کشت می­شوند جزو باکیفیت ترین مواد غذایی هستند، که بیشترین نوع  غذا با آن درست می­شود.

گلاب

یکی دیگر از باکیفیت ترین مواد غذایی گلاب است که آن را در خامه ، باقلوا ، فرنی و سایر دسرهای ایرانی استفاده می­کنند. عطر و طعم آن هنگام استفاده در مقادیر کم بسیار لطیف است. در بیشتر دستورها ، گلاب به شربت یا مایع دیگری اضافه می شود و میزان اندازه کافی آن در شروع با مقدار کمی ، و سپس چشیدن و در صورت لزوم افزودن بیشتر، آسان است.

لیمو آمانی

لیمو آمانی آهک خشک شده ایرانی است که جزو با کیفیت ترین مواد غذایی ایرانی قرار می­گیرد؛ از آن به عنوان ماده ترش در بسیاری از خورش ها و خورش های ایرانی استفاده می شود. طعم بسیاری از خورشت ها مانند خورش قورمه سبزی و خورش قیمه بدون لیمو آمانی کاملاً متفاوت است.

نبات

نبات با طعم زعفران یا آب نبات سنگ است که ما با استفاده از آن در کنار چای سیاه و دم کرده ایرانی و دم نوش هایی مانند گل گاو زبان از آن لذت می بریم. همچنین اعتقاد بر این است که نبات در مقدار کمی آب گرم به هم زده ، یک داروی طبیعی برای ناراحتی های خفیف معده و شکم درد است.

چای سیاه

در دسته با کیفیت ترین مواد غذایی چای سیاه شمال هم قرار دارد که برگها بلند دارد و خرد نمی شود ، بنابراین چای دم شده رنگ بسیار خوبی و شفاف دارد و طعم خارق العاده ای دارد.

باکیفیت ترین غذاهای ایرانی

خورشت فسنجان

این خورشت نمادین، ​​بخشی اساسی از هر منوی عروسی ایرانی است. خورشت فسنجان که به طور سنتی با اردک درست می شود ، این غذا با مرغ یا گوشت بره نیز به طعم خوبی می­دهد. در شمال ایران گاهی اوقات آن را با ماهی درست می­کنند. تهیه آن یک خورشت نسبتاً آسان است ، اما باید به آرامی پخته شود تا طعم دهنده ها در سس ایجاد شوند. قوام آن باید ضخیم و خامه ای و رنگ آن تقریباً سیاه باشد. عطر و طعم متمایز طعم مغز گردوی آسیاب شده را با عطر و طعم شیرین و ترش رب انار ترکیب می کند.

غذای ایرانی

زرشک پلو

طعم ترش و شیرین زرشک ودونه های قرمز یاقوتی براق که در برابر دانه های سفید و زعفرانی رنگ شده بسیار لذیذ است و این جشن را برای جوانه های چشایی و چشم ها رقم می زند. زرشک پلو در عروسی ها و سایر جشن ها سرو می شود زیرا بسیار چشمگیر و آسان است. این غذا را معمولاً با مرغ سرو می کنند اما با گوشت بره ماست زعفرانی نیز خوشمزه است.

خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی ترش و پر از سبزی است. این یک وعده غذایی محبوب در سراسر ایران است ، که هم در مناسبت های جشن و هم در وعده های خانوادگی سرو می­شود. البته در دستور غذاهای مناطق مختلف کمی متفاوت است. به عنوان مثال در نسخه آذربایجانی از لوبیای چشم سیاه به جای لوبیای قرمز استفاده می­شود.

دستور العمل های جنوب کشور چیلی و سیر اضافه می­شود، در حالی که در شیراز گاهی از سیب زمینی به جای لوبیا استفاده می شود. این دستورالعمل در اینجا با افزودن اسفناج به منظور افزایش طعم و مزه و ایجاد لطافت تر به غذا ، از سنت دور می شود. شنبلیله عطر و طعم بسیار متمایزی به آن می­بخشد.

سبزی پلو

برای جشن های سال نو ایرانی، نوروز تهیه این غذای برنجی به همراه ماهی به صورت فیله ماهی سفید دودی از دریای خزر، سنتی است. با این حال ، ماهی تازه اکنون به طور گسترده در دسترس است. در شمال ایران آن را در آبلیمو و زعفران ترشی می­کنند و سرخ می­کنند ، در حالی که در جنوب ماهی را پر می کنند و می پزند. سرو این  برنج با بیشتر غذاهای ماهی و گوشت مطابقت دارد.

چلو کباب کوبیده

کباب ها تنوع بیشتری از آنچه تصور می کنید دارند. ابتدا کوبیده ، گوشت چرخ شده با پیاز ، نمک و فلفل خرد شده وجود دارد. به نظر ساده می رسد اما طعم عالی دارد. کباب برگ ، گوشت بره یا گوشت گاو قطعه قطعه شده ، با آبلیمو و پیاز با طعم و زعفران و کره طعم دار وجود دارد. کباب مرغ ، معروف به جوجه ، به طور سنتی از مرغ کامل ، استخوان و همه ، برای عطر و طعم بیشتر تهیه می شود ،

از لیمو و پیاز ترشی گرفته و با زعفران و کره طعم دار می­شود.جیگر ، کباب جگر بره ، تزیین شده با برگ های ریحان تازه و گوه لیمو بسیار لذیذ و خوش طعم است .

خورشت قیمه

قبل از ورود یخچال های برقی ، خانواده هایی که در استان های شمالی و سردتر ایران مانند آذربایجان زندگی می­کردند ، روش های مبتکرانه ای برای نگهداری گوشت برای مصرف در ماه های زمستان طراحی کردند. گوشت را به قطعات کوچک (قیمه) خورد می­کردند ، با پیاز سرخ کنید ، با زردچوبه و سایر ادویه ها طعم دار کنید و درون گلدان های بزرگ سفالی قرار می­دادند. یک لایه ضخیم از چربی جامد در قسمت بالا ، مهر و موم خوبی در برابر میکروارگانیسم ها را تضمین می­کرد.

غذای ایرانی

این گلدان ها در زمستان در زیرزمین های تاریک و سرد نگهداری می شدند. هر روز مقدار کمی برای افزودن به خورشت استفاده می­شد. خورشت قیمه گوشت خرد شده ای است که با نخود خرد شده زرد، لیمو امانی و زعفران با سیب زمینی سرخ شده ترکیب می شود. در سراسر ایران بسیار محبوب است و می توان آن را در تمام طول سال طبخ کرد. ترکیبی از گوشت و حبوبات ، همراه با برنج ، یک وعده غذایی مغذی را فراهم می کند.

تهچین

تهچین یک کیک برنجی ایرانی است که شامل برنج ، ماست ، زعفران ، تخم مرغ و فیله مرغ است. همچنین می­توان از سبزیجات ، ماهی یا گوشت به جای فیله مرغ استفاده کرد. تهچین از دو قسمت مختلف تشکیل شده است: قسمت نازک ته دیگ که شامل فیله مرغ ، زعفران و سایر مواد در ته قابلمه و قسمت دوم که برنج سفید است. در رستوران ها ، تهچین بیشتر بدون قسمت برنج سفید تهیه و سرو می شود.

اطلاعات تکمیلی

جهت تکمیل اطلاعات در خصوص غذا ها و سنت های دیگر که در فرهنگ ما ایرانی ها وجود دارد می توانید به بخش مقالات فروشگاه اکسسوری سناتور مد مراجعه نمایید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد