راه های تشخیص طلا از بدلیجات

سناتورمد یکشنبه 11 دی 1401 - 14:31
راه های تشخیص طلا از بدلیجات

استفاده از اکسسوری های مختلف در ایجاد ظاهری جذاب و آراسته موثر است و می توان بهترین استایل را ایجاد سازد. اکسسوری های گوناگون شامل زیورآلات نیز شده است که از تنوع گسترده برخوردار می باشد و انواع اصل و با کیفیت و بدلیجات را ایجاد می کند. بدلیجات نیز به نوبه خود دسته بندی بزرگی را ایجاد نموده است که از انواع مختلف با درجه کیفی گوناگون برخوردار می باشد. به همین خاطر می توان بیش ترین تنوع را در گروه زیورآلات مشاهده کرد که برای رده سنی مختلف با ساختار های گوناگون ساخته شده است. تنوع در این گونه موارد سبب شده است که هر یک از افراد متناسب با نوع پوشش خود از اکسسوری مناسبی استفاده کنند که در میزان جذابیت آن ها نقش دارد و استایل آن ها را به بهترین شکل رقم می زند. برخی از افراد برای ایجاد آراستگی و هماهنگی در ظاهر خود از طلا استفاده می کنند که جزو زیورآلات گران قیمت می باشد و از تنوع بسیار زیاد برخوردار است. به طوری که می توان به راحتی طرح آن را سفارش داد تا سازندگان نیز طلای مورد نظر شما را بسازند. اما در مقابل زیورآلاتی با نام بدلیجات وجود دارد که تشابه با طلا در ساختار دارند اما از طول عمر و سازگاری کم تری برخوردار می باشند و قیمت خرید آن ها نیز پایین بوده است.

در نتیجه کسانی که توانایی مالی خرید طلا را ندارند می توانند برای ایجاد آراستگی و زیبایی در ظاهر خود از بدلیجات استفاده کرده و از انواع مشابه با طرح طلا استقبال نمایند. به این ترتیب برخی از افراد طلا و بدلیجات را از یکدیگر شناسایی نخواهند کرد و قدرت این تشخیص را ندارند. با این وجود راه های تشخیص طلا از بدلیجات مشخص شده است تا افراد بتوانند به روش های ابتدایی نیز این دو را از یکدیگر تشخیص دهند. جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه مطالب زیر را بررسی کنید.

چند راه برای تشخیص طلا از بدلیجات در خانه

مشاهده زیورآلات

تمامی محصولاتی که با نام طلا به فروش می رسند در داخل و یا رویه خود دارا اعداد و نماد هایی می باشند که نشان دهنده طلا بودن محصول می باشد. این اعداد اصل بودن آن را نشان می دهند و عیار آن را مورد بررسی قرار می دهند و می توانند به کسانی که در منزل بر سر طلا بودن یا نبودن اکسسوری مد نظر شک دارند کمک کند. در داخل انگشتر اعداد حک شده است و برای النگو نیز این موارد وجود دارد. اما در نمونه هایی مانند گردنبند و دستبند اعداد و علامت ها بر روی قفل محصول قابل مشاهده می باشد که یک روش ساده و ابتدایی برای تشخیص طلا از بدلیجات در خانه بوده است. به این ترتیب کسانی که موقعیت برای مراجعه به طلافروشی ندارند می توانند با این مشاهده محصول زیورآلات مد نظر را از بدلیجات مصون بدارند و آن را در گروه محصولات اصل و طلا قرار دهند.

واکنش پذیر بودن بدلیجات

طلا آلیاژی مقاوم و سازگار است که با گذر زمان و در مجاورت رطوبت و آب دچار واکنش نمی شود. در مقابل بدلیجات به راحتی با آب و رطوبت و همچنین تعریق افراد دچار واکنش می شوند و تغییر شکل و حالت پیدا می کنند. برای تشخیص طلا از بدلیجات تنها می توان آن را در مجاورت با آب و رطوبت قرار داد. در صورتی که رنگ محصول سیاه شود و یا تغییر رنگ پیدا کند می توان با اطمینان عنوان کرد که زیورآلات مد نظر بدل بوده که با آب دچار واکنش شده است. اما چنانچه زیورآلات مد نظر دچار هیچ تغییری نشود محصول طلا بوده و در دسته بندی اکسسوری های اصل و جذاب قرار می گیرد. این واکنش در زمانی بیش تر قابل مشاهده است که افراد دچار تعریق می شوند. تعریق سبب تغییر رنگ بدلیجات شده که در صورت مشاهده محصول را می توان جزو بدلیجات قرار داد. ممکن است در گذر زمان زیورآلاتی مانند طلا دچار کدر شدن و نبود شفافیت بشوند. این بدان معنا نیست که از کیفیت بالا برخوردار نیستند در این حالت به دلیل استفاده مکرر و وجود جرم بر روی طلا می توان محصول را به طلافروشی ها برای آبکاری برد و یا با مسواک تمیز آن را تمیز کرد. یا این که با استفاده از مواد شوینده محصول را از هر گونه آلودگی و سیاهی پاک نمود.

واکنش با پوست افراد

طلا به عنوان گران قیمت ترین زیورآلاتی شناخته شده است که برای افراد ایجاد هیچ گونه عارضه پوست نمی کند. به این ترتیب زیورآلات مورد استفاده کودکان نیز از جنس طلا بوده است که پوست حساس آن ها را دچار آسیب نکند. برخی از افراد دارای پوست های حساس به بدلیجات می باشند که با استفاده از آن ها در محل برخورد با پوست قرمزی و اگزما قابل مشاهده می باشد. به این صورت یکی از روش های خانگی تشخیص طلا از بدلیجات می تواند واکنش پوست با اکسسوری مد نظر باشد. زمانی که بدلیجات مورد استفاده قرار گیرد پوست دچار آسیب می شود و می توان عارضه پوستی را مشاهده کرد. به این ترتیب با اطمینان به بدل بودن محصول تشخیص داده می شود. اما در صورت مشاهده نکردن چنین مواردی افراد قادر به تشخیص آن به صورت طلا بوده و به اصل بودن آن اطمینان پیدا می کنند. چنانچه پوست شما با این گونه اکسسوری ها دچار واکنش شد می توان از کرم های موضعی مختلف استفاده کرد تا با استفاده از آن ها پوست ترمیم شود و مجدد بدون اگزما برای استفاده از اکسسوری های اصل آماده شود. در برخی افراد بدلیجات بر اثر تعریق بخش مورد نظر را دچار تغییر رنگ می کنند که در واقع سیاه می شود. سیاه شدگی پوست دائمی نمی باشد و با استفاده از مواد شوینده می توان سیاه شدگی را برطرف کرد. اما با مشاهده آن اصل بودن و بدل بودن زیورآلات مد نظر مشخص می شود که برای افراد مهم می باشد و در نتیجه می توان در این زمینه اطمینان کامل را کسب کرد.

تشخیص به وسیله آهنربا

طلا از فلزاتی می باشد که به آهنربا نمی چسبد و در واقع خاصیت مغناطیسی ندارد. به همین خاطر است که به وسیله آهنربا به راحتی در منزل می توان طلا را از سایر بدلیجات شناسایی کرد. این روش برای طلایی مناسب است که دارای درصد خالصی بیش تری می باشد. در صورتی که طلا دارای ناخالصی زیادی بوده باشد ممکن است به آهنربا چسبیده و این روش غیر قابل اطمینان باشد. به این ترتیب پیشنهاد می شود ابتدا روش مشاهده اعداد و علائم بر روی طلا را مورد بررسی قرار داد و سپس نسبت به تشخیص طلا از بدلیجات به وسیله آهنربا اقدام نمود.

اندازه گیری چگالی طلا

از آن جایی که طلا جزو اجسامی است که دارای چگالی بالا می باشد زمانی که در داخل آب افتاده می شود قابلیت قرار گیری بر روی سطح آب را ندارد و به داخل آن واژگون می شود. فرو رفتن طلا به داخل آب سبب تشخیص درست آن از بدلیجات می شود. بدلیجات نیز شامل چگالی های مختلف می باشند اما در برخی از آن ها مانند استیل می توان مشاهده کرد که به سرعت به کف ظرف آب نمی افتد و حالت شناور و معلق خود را برقرار می سازد. در این روش می توان طلای خالص و نا خالص را نیز شناسایی نمود. برای این آزمایش ساده در منزل ظرف آبی نیاز است که پر از آب می باشد. زمانی که زیورآلات مد نظر به داخل آب افتاده می شود به سرعت به کف ظرف رفته و به داخل آن فرو می رود. به این ترتیب می توان گفت که اکسسوری مورد نظر طلا بوده است و این ادعا مطمئن می باشد.

مراجعه به طلافروشی ها

دیگر روشی که بهتر و مناسب تر می باشد و درصد اطمینان به آن بیش تر بوده است مراجعه به طلا فروشی می باشد تا این افراد به راحتی طلا را از بدلیجات تشخیص دهند. در فروشگاه طلافروشی سنگی برای نشان دادن طلا بودن محصول وجود دارد که با کشیدن طلا بر روی آن می توان به آن پی برد. همچنین این افراد با مهارتی که در طی سال ها تجربه به دست آورده اند می توانند طلا را از بدلیجات تشخیص دهند و برای افراد اطمینان حاصل نمایند. در واقع می توان با نبود خراش در زمان کشاندن بر روی سنگ طلا بودن محصول را عنوان کرد و از زیورآلاتی که طلا و بدل بودن آن را نمی دانید به عنوان یک محصول طلا یاد کنید.

جمع بندی مطالب

راه های تشخیص طلا از بدلیجات به روش های مختلف معرفی شده است تا کسانی که نسبت به زیورآلات مورد استفاده خود اطمینان ندارند بتوانند محصول مورد نظر را شناسایی کرده و آن را مورد استفاده قرار دهند. برخی از این روش ها که متنوع نیز می باشد در منزل نیز قابل اجرا بوده است تا دیگر نیازی به مراجعه به طلا فروشی نباشد. اما به طور کلی کسانی که در بین این موارد هیچ اطمینانی کسب نمی کنند می توانند با مراجعه به طلا فروشی به سرعت محصول مورد نظر خود را شناسایی کرده و از آن مطمئن شوند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد