تاثیر رنگ ها در خلق و خو

سناتورمد شنبه 4 بهمن 1399 - 10:31
تاثیر رنگ ها در خلق و خو

تاثیر رنگ ها در خلق و خو

روانشناسی رنگ ها اطلاعات بسیار زیادی در مورد تاثیر آن ها بر روی خلق و خوی انسان ها به ما می دهد. رنگ ها روح زندگی هستند و بدون آن ها  زندگی خیلی از زیبایی های خود را نداشت. حتی رنگ یک غذا یا یک میوه می تواند تصور ما را از مزه آن تغییر دهد. شاید یک غذا از نظر مزه خیلی خوب نباشد ولی اگر رنگ خوبی داشته باشد افراد آن را بیشتر انتخاب می کنند. مورد بعدی رنگ اتاق های مان است. رنگ اتاق می تواند در بلند مدت اخلاق فرد را عوض کند و در زندگی او تاثیر خیلی زیادی داشته باشد .

رنگ لباس های شما می تواند افراد مختلف را جذب شما کند و همین طور خیلی از افراد را از شما دور کند. روانشناسی رنگ به ما کمک می کند تا بدانیم که رنگ های متفاوت چه تاثیری بر روی افراد متفاوت می گذارد و آیا افرادی که در زندگیشان یک رنگ خاصی را بیشتر از بقیه می بینند، بیشتر از بقیه چه رفتاری از آن ها سر می زند.

تاثیر رنگ ها در خلق و خو

روانشناسان متوجه این شدند که موقیت جغرافیایی و فرهنگ هر انسان که با آن بزرگ می شود ارتباط مستقیم با رفتار آن ها در مقابل رنگ ها دارد. در طول سال هایی که یک فرد زندگی می کند، نحو رفتار و عکس العمل او نسبت به رنگ از دوستان، آشنایان و خانواده تقلید می شود. به عنوان مثال دیدن گربه سیاه در بعضی از کشور ها به معنی بد شانسی است و در بعضی از کشور ها نشانه خوش شانسی،

حال در این شرایط کسانی که گربه سیاه می بینند بسته به کشوری که در آن زندگی می کنند و بسته به فرهنگی که دارند احساساتشان فرق خواهد کرد. رنگ ها قسمتی بسیار مهم در زندگی ما هستند و اگر در مورد تاثیر آن ها بر روی افکار و خلق و خویمان اطلاعات داشته باشیم، از آن ها بیشتر و درست تر استفاده خواهیم کرد.

رنگ ها می توانند تحریک کننده یا آرامش بخش باشند

اگر به رنگ ها نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که بسته به گرم و سرد بودن آن ها تاثیر های مختلفی بر روی بدن، رفتار و خلق و خوی ما می گذارند. اگر به کلاس های هنر رفته باشید اصطلاحاتی مثل رنگ های گرم و رنگ های سرد را شنیده اید. رنگ های سرد و رنگ های گرم هر کدام برای خود داستانی دارند که آن داستان را برای ناخودآگاه ما تعریف می کنند.  تعداد زیادی رنگ گرم و تعداد زیادی رنگ سرد داریم که هر کدام ویژگی هایی برای خود دارند اما، به طور کلی این نوع رنگ ها یک سری ویژگی مشترک دارند.

مثلا، رنگ های گرم روشن تر هستند، مثل رنگ قرمز و نارنجی. رنگ های گرم مثل قرمز و نارنجی می توانند شما را کمی تحریک کنند و حتی سوخت و ساز بدن شما را بیشتر کنند.از طرفی این نوع رنگ ها می توانند چشم را اذییت کنند و حتی استرس و اضطراب را تا حدی بیشتر کنند. اما اگر حس افسردگی و بی حوصلگی دارید با انتخاب لباس هایی با رنگ گرم مثل زرد می توانید حال خود را تا حد زیادی بهتر کنید.

از طرف دیگر رنگ های سرد پر طرفدار تر از رنگ های گرم هستند زیرا می توان از آن ها به راحتی استفاده کرد. رنگ های سرد آرامش بخش هستند و بیشتر مورد استفاده مردم هستند. رنگ هایی مثل آبی و سبز بسیار پر طرفدار هستند، زیرا این نوع رنگ ها استرس را کاهش می دهند و شما را آرام می کنند. رنگ آبی نشانه ای از رنگ آسمان و دریاست که هر دو عناصری آرام بخش در طبیعت هستند. با استفاده از این اطلاعات متوجه می شویم که اگر رنگ اتاق خواب به رنگ آبی باشد آرامش ما بیشتر خواهد شد.

تاثیر رنگ ها در خلق و خو

از رنگ آبی در اتاق های مدیتیشن و اتاق های استراحت و حتی بیمارستان ها بسیار استفاده می شود. رنگ آبی یکی از قدرتمند ترین رنگ ها برای رساند شما به آرامش درونیست و یکی از بهترین انتخاب ها برای رنگ اتاق است. رنگ سبز هم یکی دیگر از رنگ های سرد است که بسیار پر اهمیت است.

روانشناسان متوجه شده اند که دیدن رنگ سبز برای عضلات چشم بسیار راحت تر از هر رنگ دیگریست. به همین دلیل استفاده از رنگ سبز می توانند از خستگی چشم شما بکاهد. رنگ بنفش یکی دیگر از رنگ های سرد است که می تواند خلاقیت را تا حدی بالا ببرد. رنگ بنفش از ترکیب آبی و قرمز به وجود آمده است، و پیام آن به مغز شما آرامش و صلح، تشویق و قدرت می باشد.

رنگ ها معانی متفاوت دارند

همان طور که گفته شد معنی رنگ ها به دلیل تفاوت در محل زندگی و فرهگ در مناطق مختلف جهان متفاوت است. پس نمی توان معنی هر رنگ را به طور کلی در همه جای جهان به یک شکل توضیح داد. یک رنگ در آن واحد می تواند معانی زیاد داشته باشد. به رنگ سیاه توجه کنید، رنگ سیاه می تواند  به معنی تاریکی، مرگ، شیطان و … باشد، یا می تواند به معنی یک لباس رسمی باشد. این دو معانی درست هستند و این نشان دهنده پتانسیل معانی در رنگ هاست. به رنگ قرمز توجه کنید،

خیلی از افراد رنگ قرمز را به عنوان رنگی خشن، نشان دهنده قدرت، خطر و … می شناسند، در حالی که بعضی دیگر با دیدن رنگ قرمز به یاد عشق، شهود، علاقه ها، اراده و … می افتند. حال با توجه به این مثال متوجه می شویم که یک رنگ می تواند معنایی متضاد به هم نیز داشته باشد.

رنگ ها در انتخاب های شما نقش دارند

نقش رنگ ها بر روی انتخاب های ما انکار نشدنی است. اکثر کسب و کار ها، میوه فروشان، فروشگاه های لباس و … از روانشناسی رنگ برای فروش محصولات خود و چیدن آن ها استفاده می کنند و این کار صد در صد بریشان سود آور است. به عنوان مثال اگر به فروشگاهی بروید اولین قسمتی که رنگ گرم مثل قرمز دارد توجه شما را جلب خواهد کرد. رنگ هایی مثل قرمز زودتر از دیگر رنگ ها به چشم افراد می آیند و این فرصتی بسیار مناسب برای کسب و کار ها و فروشگاه هاست تا توجه شما را به محصولات خود جلب کنند.

تاثیر رنگ ها در خلق و خو

در سوی دیگر رنگ نارنجی بر روی محصولات در اکثر کشور ها به معنی قیمت مناسب آن محصول برداشت می شود. پس فروشگاه هایی که قیمت محصولاتشان پایین و مناسب است از این رنگ بیشتر استفاده می کنند. رنگ سبز بر روی محصولات به معنی این است که آن محصول از چیزی در طبیعت به وجود آمده است. یا رنگ سفید که به معنی خالص بودن است و اکثر لوازم بهداشتی ها از این رنگ هستند. رنگ های تیره مثل سیاه بر روی محصولاتی مانند موبایل های هوشمند بسیار دیده می شود که به معنی کیفیت ساخت بالا و پیچیدگیست.

رنگ هایی که شما را جذاب تر می کنند

رنگ هایی مثل سیاه و قرمز همواره نشان زیبایی بوده اند. این نوع رنگ ها اعتماد به نفس شما را بالا تر می برند. به رنگ سیاه توجه کنید، خانوم ها آقایان از رنگ سیاه در ملاقات های مهم و بسیار رسمی خود استفاده می کنند، زیرا این نوع رنگ به آن ها اعتماد به نفس بیشتری می دهد. به رنگ قرمز توجه کنید، اکثر خانوم ها برای بیشتر کردن اعتماد به نفس خود و جلب توجه بیشتر رنگ قرمز را انتخاب می کنند و از طرف دیگر آقایان برای جلب توجه خانوم ها از رنگ سیاه یا آبی بیشتری استفاده می کنند، که گذینه کاملا درستی است.

رنگ ها و اشتها

رنگ ها می توانند در مقدار غذایی که شما می خورید نقش بسیاری داشتنه باشند. رنگ دیوار آشپزخانه یا رنگ ظروفی که در آن غذا می خورید در میزان غذای مصرفی شما تاثیر دارد. به عنوان مثال اگر ظرفی که در آن غذا میل می کنید قرمز باشد، میزان خورد و خوراک شما کم تر می شود، در حالی که اگر ظرف شما به رنگ سفید باشد اشتهای شما برای خوردن بیشتر می شود.

رنگ هایی مثل زرد و نارنجی هم از رنگ هایی هستند که اشتهای شما را بیشتر می کنند و به همین دلیل است که آن ها را در اکثر فست و فود ها مشاهده می کنید. پس اگر به فکر کم کردن وزن خود هستید، سعی کنید از این رنگ ها دوری کنید.

نتیجه

رنگ ها می توانند شما را شاد تر یا غمگین تر کنند. بعضی از رنگ ها مانند رنگ آبی به طور طبیعی شما را آرام تر و شادتر خواهد کرد. بعد از رنگ آبی رنگ هایی مثل زرد و سبز هستند که باعث حس بهتر شما خواهند شد. رنگ در دید جنسیت های متفاوت، تفاوت دارند. به عنوان مثال رنگ بنفش رنگیست که اکثر بانوان عاشق آن هستند، در حالی که رنگ بنفش یکی از آن رنگ هاست که آقایان از دیدن آن لذت نمی برند.

رنگ هایی هم هستند که با توجه به آن ها شما احساس ناراحتی می کنید. گاهی اوقات با توجه به نوع رنگ بندی لباس شخص می توان گفت که او فردی شاد یا غمگین است. پس به رنگ هایی که در اطرافتان می بینید توجه کنید، هر رنگ معنی دارد و دلیلی برای بودند. با کمک این مطلب که در وبلاگ فروشگاه اکسسوری سناتورمد تنظیم شده می توانید زندگی بهتری را تجربه نمایید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد