تاثیر صنعت مد در زندگی

سناتورمد سه شنبه 21 بهمن 1399 - 10:40
تاثیر صنعت مد در زندگی

تاثیر صنعت مد در زندگی

تحقیقات جدید Nature Review Earth And Environment نشان می دهد که در هر مرحله از صنعت مد و نساجی از ساخت و تولید تا مصرف،استفاده ویژه از آب می شود و همچنین منجر به آلودگی های شیمیایی و کربن و همچنین آلودگی محیطی توسط پسماندها و ضایعات نساجی را منجر می شود.

داده ها نشان می دهد که:

سالانه 1500 لیتر آب مصرف می شود.

رنگرزی پارچه ها عامل 20 درصد از آلودگی آب صنعتی است.

حدود 35 درصد یعنی 190 هزار تن در سال ضایعاتی پلاستیکی ناشی از این صنعت در آب اقیانوس هاست.

شست و شوی الیاف پلاستیکی و مصنوعی بیش از 92 میلیون تن در سال است.

زباله هایی که نه تنها محصولاتی هستند که به پایان چرخه عمر خود رسیده اند ، بلکه شامل اجناس فروخته نشده مارک های پوشاک نیز هستند که باید جای مجموعه های جدید را فراهم کنند. خوب ، چنین زباله هایی را برای دفع ،اغلب آنها را می سوزانند یا به محل دفن زباله می فرستند .

از تاثیر آن در زیست محیط که بگذریم،می دانیم مد تاثیر به سزایی در روند یک جامعه دارد.در ادامه ی این مقاله تاثیر صنعت مد را در زندگی امروزی انسان ها بررسی می کنیم:

ایجاد مد و جوانان:

صنعت مد در چهار مرحله ی اساسی متولد می شود:

کنجکاوی و تمایل به آزمودن

میل فوری و ناخودآگاه مشروط بر جست و جوی عزت نفس

تاثیر صنعت مد در زندگی

تقلید

بهبود حیات از طریق سازگاری انسان ها با اتفاقات روزمره

همچنین مدت زمان مد نیز بستگی به فاکتورهایی دارد:

نوآوری و خلاقیت

امکان دسترسی همه به استفاده از آن

علاقه

امکان عملی شدن و به وقوع پیوستن آن

اگر اهمیت این عوامل به اندازه کافی رعایت نشود، مد خسته کننده می شود و خیلی زود از طرف جامعه پس زده می شود.

صنعت مد تاثیر عمده ی خود را روی نوجوانان و جوانان می گذارد چرا که آنان همواره در پی جست و جوی عزت نفس و بازیابی آن هستند بنابراین آن ها به مد اعتماد می کنند تا تا ترس ها ، ناامنی ها ، ناراحتی ها را پنهان کنند.اما اگر برای جوانان این می تواند گریزی برای شناختن خود باشد ، برای بزرگسالان نیز می تواند ترک برخی از کمبودها با احساس  تعلق به یک طبقه اجتماعی خاص باشد.

فقط به زنان دهه 1920 یا اولین بورژوازی فکر کنید. اولی به طور فزاینده ای دامن کوتاه می پوشید تا علیه سنت قرن نوزدهم قیام کند ، دومی برای مقاومت در برابر اشراف از لباس های گران قیمت استفاده می کرد. مد در هر صورت ، این یک حلقه باطل را شامل می شود. در واقع ، این دو جنبه متضاد دارد:

میل به تغییر از یک سو ، تمایل به انطباق از سوی دیگر. این فشار مضاعف به قدری شدید است که در کودکان نیز مشاهده می شود: آنها چیزی را که دوست دارند بپوشند و از والدین خود می خواهند که آن را مهیا کنند زیرا جدید و متفاوت است اما همچنین سایر همسالان آن ها از قبل آن را دارند.

امروزه مد حرف اول را می زند اما از آن جایی که مدها همیشه لحظه ای هستند ، به سرعت رد می شوند و جایگزینی برای آن ها پیدا می شوند و این چرخه مدام اتفاق می افتد. امروز همه چیز از نیاز به درآمدزایی ، پیشنهاد و فروش و سپس پیشنهاد و فروش دوباره ناشی می شود: این منطق مصرف گرایی است که مد را اختراع می کند و آن را از بین می برد. دیروز ، مد ها ریشه عمیق تری داشتند و انگیزه های آنها ریشه بیشتری در ذات انسان داشت.

تاثیر صنعت مد در زندگی

یکی از اولین انگیزه های مد تمایل به جلب توجه و ابراز برتری اجتماعی بود. لباس مجلل و نمایشی بود. پارچه ها گرانبها بودند. این مد دست نیافتنی ، غیرقابل تکرار حتی در برش بود. به عنوان مثال به آستین های خاص از لباس های قرون وسطایی فکر کنید ، بسیار گشاد ، اغلب بلند حتی به نظر می رسید برخی از آن ها تا روی زمین نیز می رسند. فردی که در محل کار مشغول است هرگز توانایی پوشیدن آنها را ندارد. بنابراین، در تمام مظاهر آن اول از همه ثروت و اشراف بیان شده است. امروزه اما مضمون لباس به دلیل  مصرف گرایی و دلایل تجاری و اقتصادی از بین رفته است.

در بسیاری از افراد تمایل به تمایز آشکار می شود. این تلاش برای متفاوت از آنچه مد غالب می خواهد به نظر برسد چیز جدیدی نیست.امروز جوانان از این رخداد استقبال می کنند. در گذشته ، طبقات بالای اجتماعی به تغییر سریع سبک توجه داشتند. حتی گاهی اوقات تا آنجا پیش می رفت که گام هایی برای جلوگیری از کپی کردن لباس و لوازم اشرافی برداشته می شد:

در سال 808 ، پارلمانی دستورالعملی را تنظیم كرد كه نحوه لباس پوشیدن تمام طبقات یک جامعه باید یکسان باشد،این دستورالعمل از پدیده ی تقلید جلوگیری می کرد.

امروزه مد و تاثیرات صنعت مد را در همه جا می بینید. چشم که می چرخانید ستارگانی را توی تلویزیون و فیلم یا روی مجلات می بینید که هرکدام آغاز کننده موجی جدید و منحصر به فرد در مد هستند. از سیاستمداران گرفته تا ستارگان سینمایی و تلویزیونی و قهرمانان رشته های مختلف ورزشی و در آخر مردم عوام همگی درگیر مد هستند.همه ی آن ها بخش زیادی از پول و در آمد یا حتی پس انداز خود را صرف مد می کنند.

همه ی مردم تنها جایی که می توانند با موهای آشفته و لباس های راحتی حاضر شوند درون خانه هایشان است.آن ها در موقعیت های خارج از خانه بسته به قرارهایشان لباس های رسمی یا غیررسمی می پوشند و محال است کفش و کیف هایشان را فراموش کنند. همه ی آن ها می خواهند ظاهر آشفته ی خود را در پشت درهای خانه نگه دارند تا تمام مردم ظاهر آراسته و زیبای آنان را ببینند.

معایب صنعت مد در زندگی مردم:

صنعت مد در زندگی همه انسان ها تغییرات عمیقی ایجاد کرده است که دراین بین معایب زیادی را نیز داشته است که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

افراط گرایی: مد دائما در حال تغییر است و مد های از رده خارج شده تقریبا بی خاصیت و بی اهمیت می شوند بنابراین مردم پول گزافی را صرف به روز رسانی لباس های خود،ماشین و حتی گوشی موبایل خود را متحمل می شوند.

خودخواهی و خودپسندی: دومین عیب بزرگ مد این است که غالبا مردم دوست دارند چیزهای غیرضروری و بی اهمیت را به عنوان های ضرورت های اساسی زندگی معرفی کنند بنابراین میزان توجه به احساسات درونی انسان ها کاهش می یابد و حسادت و چشم و هم چشمی در بین افراد افزایش پیدا می کند.آن ها همواره درون یک رقابت و مسابقه ی بی پایان قرار دارند و به دنبال شادی در مصنوعات پر زرق و ورق هستند.

تاثیر صنعت مد در زندگی

سطحی نگری: آن هایی که همواره پی مد روز هستند و دائما با هر چرخه ی مدی سبک زندگی و لباس پوشیدن خود را تغییر می دهند،اصولا آدم های کوته فکری هستند که فقط به زیبایی ظاهری خود اهمیت می دهند.زیبایی درونی و ارزش های مهم زندگی خود را از یاد می برند و رفته رفته از همه چیز ناراضی می شوند.برای همین زمان زیادی از زندگی خود را صرف تغییر سبک زندگی خود تلف می کنند.

با توجه به تمام محاسن و معایب صنعت مد در طول تاریخ می توان نتیجه گیری کرد که پیروی از مد آسیب های بیشتری را به زندگی افراد وارد می کند اما با این وجود هیچ کس نمی تواند اهمیت مد را در زندگی روزمره را کتمان کند.مانند تمام بخش هایی از زندگی افراد،مد نیز یک سبک قابل توجهی در زندگی  است که باید در حد متعادل از آن دنبال کرد.

خرید بدلیجات به روز

چنانچه برای جذاب تر شدن نیاز به داشتن بدلیجات و استفاده از اکسسوری های مناسب می باشید می توانید به فروشگاه اکسسوری سناتور مد مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد